sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Haloo Hannover!

Hyvä ystäväni R on palaamassa Suomeen ja kaipasi kipeästi viime hetken seuraa luokseen Saksan Hannoveriin. Siispä tiistaina kotiin Ranska-Monaco-Italia reissulta, 2 päivää töitä ja torstaina töiden jälkeen viivana lentokentälle suuntana Hannover Kööpenhaminan kautta SAS:lla. Star Alliancea paljon hyödyntäneenä sain lentoni to-su hankittua keräämilläni pisteillä – paluu vieläpä businessluokassa (economyluokan lentoja ei ollut illalle tarjolla). Itse makselin lennoista verot eli 70 €.

Jälleen Saksassa ja riemukas jälleennäkeminen! R ja D noutivat minut autolla piskuiselta lentokentältä ja suuntasimme Hannoverin laitamille R:n ja D:n viihtyisään kolmioon. Ensimmäisenä iltana nukkumatti kutsui varhain, mutta seuraavana aamuna suuntasimme ensimmäisenä R:n ja koirien kanssa pihalle ympäristöä tutkimaan. R:n ja D:n kodin ympäristö osoittautui olevan paljolti avaraa peltomaisemaa. Saksalaiset ovat muuten järjestäen hurjan eläinrakkaita ja ystävällisiä, kaduilla ystävälliset ”haloo” ja ”tschüss” vaihdetaan lähes joka vastaantulijan kanssa keskustan ulkopuolella.

Aamulenkin jälkeen otimme suunnaksi Hannoverin keskustan u-bahnilla. Kaupunki on suunnilleen Helsingin kokoinen, mutta vaikuttaa pienemmältä. Keskusta on melkoisen pieni ja idyllinen ja kaupunki laajalle levittäytynyt. Kaupunki on alun perin rakennettu keskiajalla, mutta toisen maailmansodan aikana kaupungista jopa 70 % pommitettiin maantasalle ja sen jälkeen on ollut uudisrakentamisen vuoro. Toki entisöityä vanhaa ja kaunistakin löytyy, mutta ei Saksalle tyypillistä varsinaista vanhaa kaupunkia, vaan jäljellä on piskuinen entisöity versio.

Keskustan piskuinen vanhakaupunki on kuitenkin varsin viehättävä. Kävelimme kujia pitkin maisemia katsellen ja poikkesimme morsiusliikkeeseen sovittelemaan hääpuukuja – löysin yhden joka oli aivan ihana edestä ja toisen joka oli aivan ihana takaa :D no, ehkä joskus tärppää…

Bongasimme myös kaupungin kuuluisat Nana-patsaat, kiertelimme kirkoissa ja poikkesimme italialaiseen ravintolaan syömään. Minä laktovegetaristina ja R pescovegetaristina vältämme aina menemästä saksalaisiin ravintoloihin…

Iltaa jatkoimme kotosalla, kuukausien aikana kertyneitä kuulumisia kun ei vaihdeta parissa tunnissa. Lauantai aamuna suuntasimme tutustumaan Hannoverin uuteen kaupungintaloon (Neues Rathaus 1913), joka on hieno, linnamainen ja hulppeat näköalat tarjoava rakennus. Kaupungintalo vielä sijaitsee sievän Maschparkin puiston vieressä ja edessä on myös vesialue. Rakennuksessa vierailu on ilmaista ja sisätiloista löytyy esimerkiksi kattava esittely Hannoverin historiasta pienoismallien muodossa.

Illan vietimme jälleen kotosalla ruokaa kokaten ja kuulumisia vaihdellen. Ruoka on muuten Saksassa aivan kadehdittavan halpaa..! Samoin vuokrat ja eläinlääkärit ja moni muu asia. Tosin esimerkiksi terveydenhuolto onkin sitten eri tyyristä.

Sunnuntaina ennen kotiin paluutani kävimme koirien kanssa tutustumassa Herrenhausenin laajoihin puutarhoihin. Sisälle varsinaisiin puutarhoihin ei yllättäen saanut piskien kanssa suunnata, joten tyydyimme talsimaan ulkopuolella ja ihastelemaan samalla kyhmyjoutsenia, sinisorsia ja nokikanoja. Poikkesimme myös syömään ravintolaan (saksalaiseen! ja voi blääh, ainoa mitä listalta saa missä ei ole lihaa/kanaa/kalaa oli sitten jälkiruokalistalla…). Saksassa on tavallista, että hyvin monessa paikassa koiratkin saa ottaa sisään ravintolaan.

Päivällä oli aika suunnata lentokentälle. Lähdimme varmuuden vuoksi ajoissa matkaan, sillä Putin ja Merkel tulivat sunnuntaina avaamaan Hannoveriin jotkut mitkä lie messut, joiden takia oli syytä olla huolissaan, että liikenne kenties olisi tukossa. Lentäessäni businessluokassa minulla sai olla

mukanani 2 x 32 kg matkalaukku, joten olin lentänyt Saksaan kahden sisäkkäin asetetun matkalaukun kanssa. Pois lähtiessäni R täytti toisen omilla tavaroillaan 32 kg asti ja täytti myös minun matkalaukkuuni jääneen tilan. R:n isä olisi Helsinki-Vantaalla vastaanottamassa tavaroita.

Lento Köpikseen sujui mallikkaasti tunnissa. Businessluokkalaisena minulla oli myös ateria tunnin lennolla! Lentoemännät katselivat kummeksuen kun en koskenutkaan pramean näköiseen lohi- ja leikkelelautaseen :D Olin sitten jälleen unohtanut ilmoittaa olevani vegetaristi. Samoin kävi muuten viime kerralla…

Köpiksessä suuntasin tieni ensimmäisenä businessloungeen, olinhan siihen tällä kertaa oikeutettu, enkä koskaan ollut kokeillut. SAS:n loungessa sitten olikin tarjolla pehmeitä nojatuoleja, ilmainen wifi, ilmaista teetä/kahvia/kaakaota, keksejä, hedelmiä ja jopa kuppinuudeleita jos alkaisi hiukoa. Aivan luksusta kolmen tunnin vaihdolle! Loungessa kulutin ajasta valtaosan ja hieman ennen koneen lähtöä kipitin tekemään pakolliset ostokset eli käytännössä iskän tuliaiset.

Lento Helsinki-Vantaalle laskeutui puoli tuntia aikataulusta jäljessä joskus kahden aikaan yöllä, onnekseni oli kyyti vastassa :)

Aamulla töissä hieman väsytti, mutta olihan huippureissu!